obědy

7. února 2013 v 10:26 | any |  be healthy
Obědy:

Oběd nevynechávejte, dejte si ale takovou porci, která vás zasytí, ale nepřejíte se. Vynechání oběda má pak stejné následky jako vynechání jiného jídla a to zpomalení metabolismu. A pak když se najíte, jídlo se vám uloží do tukových zásob.

Tumblr_m9mlkptcdg1rqqwxzo1_500_large
Inzulin je "skladovací" hormon, který dává impuls do těla, aby si získané nutriční hodnoty uschovalo. Bez adekvátního množství inzulinu vaše buňky mají hlad a umřou. Na druhou stranu příliš mnoho insulinu má za následek přibývání na váze a zrychlený proces stárnutí. Jsou 2 způsoby, jak to s insulinem "přepísknout" a kazit tak stravování: 1. je, že sníte příliš mnoho sacharidů v jednom jídle, které nají velký vliv na produkci tohoto hormonu a 2. bývá příliš velká porce a tak i velké množství kalorií. Nadměrné množství kalorií (speciálně sacharidy), zvedají hladinu insulinu, protože se musí někde v těle uložit. Ba co víc, nadbytečné množství kalorií, které vaše tělo není schopné v daný okamžik využít, bude tak vysláno do vašich boků, břicha a dalších problémových partií. Naneštěstí stejné množství inzulinu, které má za následek ukládání tuků, také blokuje uvolnění již uložených tuků k dodání energie. To je proč nadbytek insulinu má vliv na tloušťku, kterou pak i pěkně udržuje.

Hormon glykogen (bílkoviny stimulují uvolnění tohoto hormonu) má opačný hormonální efekt na insulin. Je to tzv. manipulační hormon, který určí tělu, aby uvolnilo skladované sacharidy v játrech a tak zvýšilo hladinu cukru v krvi pro správnou funkci mozku. Bez patřičného množství glykogenu se budete cítit hladoví a vyčerpaní, protože váš mozek neobdržel dostatek základního paliva - cukru v krvi.


Insulin a glykogen neustále vykonávají tento vyvážený počin. Když jeden hormon vzroste, druhý zas klesne. To je proč správné množství bílkovin i sacharidů v každém jídle má zásadní vliv na udržení zdravé váhy a hubnutí.
Tumblr_m8yj6klko81qi5f1zo1_400_large
Jaké je správné množství potravin a velikost porce?
Vyvážený oběd by měl obsahovat netučnou bílkovinu pro správnou funkci těla a vhodné sacharidy a tuky, které vám dodají energii. Jejich poměr by měl vypadat takto:
SACHARIDY zaplní 2/3 talíře s největším poměrem zeleniny a ovoce (cca 2 plné hrsti), část z celkového množství sacharidů mohou být celozrnné výrobky. BÍLKOVINY by měly zabrat 1/3 talíře (cca velikost dlaně). ZDRAVÉ TUKY v nezbytném, ale malém množství.

Jaké jsou vhodné tuky, bílkoviny a sacharidy?
tuky - I když tuky mají vyšší počet kalorií (proto je jíme v malém množství), při jejich trávení se neprodukuje inzulin a zároveň pomáhají snižovat inzulin při trávení sacharidů. Jednoduše řečeno správná volba tuků v každé porci má za následek pálení tuků v těle.

bílkoviny - Vaše tělo potřebuje konstantní dodávání bílkovin do těla, nahrazuje tak bílkoviny, o které vaše tělo průběžně přichází. Bez adekvátního množství přijatých bílkovin vaše svaly ochabnou, svalová hmota se tak ztrácí a i imunitní systém začne být méně efektivní. Také stimulují a zvyšují tvorbu glykogenu, bez jehož správného množství budete mít hlad už po 2-3 hodinách po jídle (díky neschopnosti zachování správné hladiny cukru v krvi). Bílkoviny by měly také být nízkotučné - jednak proto, že sami volíme zdravé a správné tuky, a také proto, abychom měli kontrolu nad jejich skladbou a nekonzumovali tak nadbytečné množství špatných nasycených tuků.

sacharidy - Protože potřebujeme vitamíny, minerály a vlákninu, sacharidy jsou nezbytnou součástí jídelníčku. Jak už jsem psala, sacharidy mají velký vliv na tvorbu hormonu insulinu, proto je nutné se zaměřit na to, co za sacharidy jíme. Sacharidy s vysokým glykemickým indexem (jako ovoce a zelenina), mají za následek lepší stimulaci insulinu a vliv na něj. Proto vždy jídlo vybalancujte sacharidy, které budou hrát ve váš prospěch.
Tumblr_mh1izfhgkf1rogdjyo1_500_large
Příklady vhodných potravin:
tuky - olivový nebo kokosový olej, kokosové mléko, oříšky, semínka, avokádo, rybí olej
bílkoviny - kuřecí a krůtí maso bez kůže, ryby, červené maso bez tuku, vajíčka, nízkotučné mléčné výrobky - tvaroh, jogurt, mléko; tofu, sojové výrobky, syrovátkové, sojové a proteinové nápoje
sacharidy - ovoce a zelenina, celozrnná rýže, těstoviny, pečivo, luštěniny, klasické ovesné vločky

příklady a náměty na oběd:
nemáte-li čas na vaření, sendvič vše zpraví. Mezi chleby nebo jiné pečivo můžete nacpat jakoukoliv zeleninu a bílkoviny jako vajíčka natvrdo, tuňák, kuřecí prsa, tvaroh

dále jsou vhodné zeleninové, kuřecí polévky, saláty zeleninové, těstovinové či fazolové s kuřecími kousky, kousky tuňáka, vejci, sojovými kostkami..

 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 KarolinS KarolinS | 7. února 2013 v 20:37 | Reagovat

Tragické je, že tohle volno mám jen 4x za rok :-D

2 KarolinS KarolinS | 7. února 2013 v 20:41 | Reagovat

Jinak jsem stále v práci.
A právě kvůli práci nezvládám obědvat pravidelně. Každý den jinak. Od 11 do 16.

3 Michal  (ka) Michal (ka) | Web | 8. února 2013 v 20:01 | Reagovat

A sakra. Já jsem teď za poslední tři dny neměla ani jeden oběd. Vůbec jsem ho nestíhala :( :D

4 Michal  (ka) Michal (ka) | Web | 8. února 2013 v 20:12 | Reagovat

Asi jo, viď :( Ale říkala jsem si, že je dobře, že jím málo, že prostě něco zhubnu. A ono ne :/ :D
Noo, taky bych se měla připravovat na zkoušku, Základy psychologie, kterou mám ve čtvrtek. Už půjdu na třetí pokus :/ :D To se prostě nedá udělat :/ :D
Tak držím palce, ať to zvládneš :)
A co příští víkend chystáš? :)

5 ClassyWhore ClassyWhore | Web | 8. února 2013 v 22:27 | Reagovat

Psala jsem ročníkovku v které byl součastí text o insulinu a glukagonu a souhlasím se vším, co píšeš :) Parádní článek.. :) 8-O

6 Michal  (ka) Michal (ka) | Web | 8. února 2013 v 22:48 | Reagovat

No, vždycky to tak fungovalo :DD
Hele nesmazala :D Sere se blog. :D Prostě se jen nezobrazoval. I jedný holce se to stalo :D Teď je to snad zase ok. :D
Jee, tak to máte super plány !! To by se mi taky líbilo :) Tak si to užijte :)

7 Michal  (ka) Michal (ka) | Web | 9. února 2013 v 11:39 | Reagovat

No a jako teď se mi zase nezobrazuje správně počet komentářů :D :D No furt něco s tím blogem :D

8 Creencia Creencia | Web | 9. února 2013 v 20:15 | Reagovat

Je pravda, že jídlo moc neřeším. Já jsem teda spíš zeleninožravec a taky na sladký jídla :D Ale během semestru a s mým naprosto debilním rozvrhem jsem ráda, že vůbec něco sním :D
Ale na snídaně jsem vzorná ;)

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama
hi

:srrdce: